Varför jag hatar SJ

Jag har ju ett antal gånger uttryckt mitt, vad man endast kan kalla hat, till företaget SJ. SJ sysslar för de som är födda i farstun eller bara lite bakom flötet med tågresor. Eftersom jag bor i Tullinge egentligen, och gå i skolan i Hallsberg så åker jag ganska mycket med SJs tåg. Detta har dock visat sig vara inte helt problemfritt.

Det har, främst de fyra senaste veckorna, hänt att biljetter inte går att boka. Knappt vanliga, och absolut inte sista minuten. Detta är för mig som måste ta mig mellan hem och skola och vise versa rätt frustrerande. För ungefär två veckor sedan, fick jag(läs: mamma) betala knappt 400 kronor för att ta mig tillbaka till min skola. Vanligtvis kostar det 147, max 200. Detta var alltså dubbla mot vanligt pris. Vad fick jag då för dessa knappa 400 kronor? Jag fick åka till Flempan (för er som återigen är födda i farstun, Flemingsberg) för att hämta ut biljett. Detta kostade mig ca 25 kronor utöver dessa knappa 400, och endast för att man var tvungen att ta ut biljetten.

Efter denna tripp fick jag ta pendeltåget tillbaka förbi Tullinge, vidare mot Södertälje hamn. Väl framme fick jag vänta en stund för att åka buss vidare till Södertälje syd. Där återstod 20 minuters väntan innan mitt tåg kom. Denna resa tog plus-minus 2 timmar. Alltså ca 30 min längre än vanligt, och betydligt mycket krångligare.

Utöver dessa stundtals hutlösa priser har jag upplevt SJs bästa del, nämligen förseningar. När man åker med dem, är risken att vara sen med plus-minus 30 min STOR. Väldigt stor. Detta har hänt mig ett antal gånger, främst om tåget kommer från Olso.

Idag kom droppen som återigen fick bägaren att rinna över (tro mig, den gör det rätt ofta i tågsituationer). Jag har ett SJ Prio kort som jag samlar poäng med, för att sedan kunna utnyttja dessa poäng till resköp. Idag tänkte jag att jag skulle använda dessa poäng till min resa så jag loggade in på SJs hemsida för att göra detta. Dock fick jag i 20 minuters tid leta efter rätt ställe, innan jag gav upp vill säga.

Det visade sig vara skvatt omöjligt att boka med poäng på deras hemsida. Jaja tänkte jag och tittade på klockan. Om jag går nu hinner jag handla från någon SJ människa i deras shop som finns i Hallsberg. När jag kom ner var det kö och efter en stunds väntan var det min tur. Jag framförde mitt ärende och sa att "jag vill betala med mitt Prio kort". Då fick jag svaret att man inte kunde betala med Priokortet utan bara ta poäng. Notera TA som i TA FRÅN. Detta var precis vad jag ville, trodde jag. Ända tills damen i kassan berättade för mig att jag nu kan dra mitt betalkort. Där knäppte det till för mig.

Jag hade ingen tid att argumentera eftersom tåget var på g in, så jag betalade 20 kronor extra för nåogt jag kunnat göra på internet utan den korkade tantens hjälp.

Ni inser nu att hela min eftermiddag gått åt till att uttrycka mitt SJ hat, och jag undrar varför det inte är någon som startat ett konkurrerande bolag till dem? Snälla gör det, för alla pendlares skull!



Jag ber om ursäkt för ett hatiskt och tråkigt och långt inlägg, men som hon med fönen sa; det var bara lite saker jag var tvungen att få ur mig.

Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0