Onsdag, bakdag

Nu har jag gjort mitt på hemmafrufronten och både tvättat, städat och bakat. Idag blev det småfrallor med vallmofrö på. Det blev riktigt gott och gick dessutom relativt fort att göra, så nu åker receptet upp här:

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl mjöl

När du smält smöret i en kastrull tillsätter du mjölken och väntar tills den blir fingervarm. Samtidigt som du väntar kan du smula jästen i en bunke, sen rör du ut den med smöret och mjölken (när det blivit fingervarmt alltså). Efter det är det bara att köra ner resten, och blanda ihop. Jäs i 30 minuter i bunken och sen kan du baka ut! Jag gjorde små knutar, som sedan fick jäsa i ytterligare 30 minuter. Här någonstans kan du sätta på ugnen på 225 grader.

När sista jäsningen var klar så vispade jag ett ägg som jag penslade på och innan det åkte in i ugnen så hällde jag på lite vallmofrön. Någon speciellt tid i ugnen hade jag inte, men säg mellan fem och tio minuter eller tills frallorna är gyllenbruna.

När du sedan fikar dina frallor kan jag tipsa om att ha ett glas smootihe till, det passade himlarns bra.






Elin

Kommentarer
Postat av: malin!

Jag är helt klart imponerad Elin, det ser ju hur smarrigt ut som helst!

2011-03-11 @ 00:44:18
URL: http://liteommalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0